#

Comandor Aviator (pilot de linie) PETRU TĂMĂȘDAN (95 ani) ”Niciun avion distrus, nicio viață pierdută!”

Fost pilot militar si comandant de aeronavă pe cursele externe ale TAROM, Petru Tămăşdan are la activ, în cele peste trei decenii de activitate la manșa avionului, 17.000 de ore de zbor! A parcurs în total peste 7.000.000 km (înconjurul Pământului, pe la Ecuator de 175 ori). Datorită curajului, talentului, profesionalismului şi echilibrului său psihic, Petru Tămăşdan a rezolvat situații neprevăzute și a reușit să depășească situații limită care se regăsesc doar în rapoartele de zbor, rareori fiind povestite și niciodată publicate. As al aripilor românești, seniorul a fost deschizător de rute aeriene: București-Karachi-Colombo (1968), București-Moscova-Novosibirsk-Habarovsk-Tokyo(1970), București-Karachi-Bombay (1974), București-Cairo–Dar-es-Salam-Nairobi (1974), București-Benghazi-Lagos (1975), București-Alger-Abidjan (1976). Poet, scriitor și editorialist, membru al Asociației Române pentru Propaganda și Istoria Aviației ARPIA, el este și astăzi un promotor al aviației, continuă să organizeze întâlniri cu veteranii aerului și are o activitate publicistică remarcabilă. După pensionare, şi-a transpus pasiunea pentru zbor în texte și poezii pline de sensibilitate: "Noi decolăm pe orice vreme! / Dumnezeu păzeşte îndrăzneala noastră! / Noi decolăm şi nu ne pasă, / Decât zborul fericit mereu să iasă / Noi tot zburăm!". A scris poezia ”Noi decolăm”, pusă pe muzica unui compozitor olandez și a compus ”Pe pajiștea de la Sânpetru”, considerat imnul planoriștilor. Versurile le-a scris fiica sa, Mihaela Tămășdan, specialist în cadrul Autorităţii Aeronautice din România care spunea: ”Petru Tămășdan trăiește pentru aviația României, este recunoscător țării pentru că i-a dat aripi și nespus de mândru că milioanele de pasageri transportați la bordul avioanelor pilotate de el au călătorit în siguranță”.

            S-a născut pe plaiuri arădene, la Pecica, Sântoma sau Sântomaș pe 28 iunie 1926 și și-a petrecut copilăria în zona Gaiului, un loc care era înzestrat cu un teren de aterizare care, în anul 1914 a fost gazda unui miting aviatic organizat în onoarea lui Aurel Vlaicu, revenit în țară învingător după concursul de la Aspen. Desigur, nimic nu e întâmplător... Tot Gaiul a fost pe 17 septembrie 1922 escala primului zbor transcontinental pe ruta Paris-Strassbourg-Praga-Viena-Budapesta- Arad- București- Constantinopol, zborul fiind operat de Compania de Aviație Franco-Română, premergătoarea companiei TAROM, de la care Petru Tămășdan ieșea la pensie la finele anului 1976. Totul a început cu joaca cu zmeul făcut de tatăl său, cu urmărirea avioanelor care bombardau Aradul, cu dispensa de vârstă dată de mama sa care, după ce a zburat cu planorul, i-a spus: ”Dacă nu te faci aviator, nu te mai recunosc ca fiu!”. Iată că, după toate premizele acelor timpuri, Petru Tămășdan a fost predestinat să devină parte a paginii de istorie a aviației româești. În 1942 a început aeromodelismul, iar între 1945-1948 a fost pilot de planor. A urmat Şcoala Militară de Aviaţie Tecuci, de unde ”a decolat generația de aur a aviației de astăzi”, în perioada 1950-1958 a fost pilot militar, căpitan comandor (și-a adus aportul la omologarea parașutelor TP fabricate în România), iar din 1958 până în 1976 a zburat pentru compania TAROM, fiind comandant de aeronava și comandant adjunct de detașament IL-18.

 

            ”Dorința mea? Să depășesc suta de ani!”

            Cum a fost momentul în care v-ați pensionat după o viață și o carieră atât de spectaculoasă, cu recorduri și performanțe aproape imposibil de stabilit?

            A sosit prea repede, dar a sosit la momentul potrivit. Chiar dacă încă doream să zbor, ego-ul meu mi-a spus că e timpul să mă opresc. Așa că, începând cu 1 ianuarie 1977, la numai 50 de ani și jumătate, deveneam un tânăr și neliniștit pensionar aviator! Nu știu când au trecut cei 43 de ani!

            Povestiți-mi despre pasiunea pentru scris. Cum a apărut, cum și-a facut loc în viața dumneavoastră și care au fost subiectele, articolele predilecte?

            A fi aviator nu înseamnă că după pensionare nu te mai interesează zborul. Chiar dacă nu m-am mai aflat la manșă, am fost preocupat de siguranța zborului și, în acest context, am considerat că este de datoria mea să scriu despre diverse situații în care m-am aflat în timpul zborurilor mele și nu numai. Am publicat articole de specialitate în presa dinainte de 1989, iar după 1989, ca membru în diferite asociații cu profil aeronautic, dintre care cea mai dragă îmi este Asociația Instructorilor și Piloților Planoriști din România, am scris în revistele acestora sau am prezentat diferite materiale de specialitate, cu ocazia întâlnirilor periodice.  Pe lângă AIPPR, fac referire la Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aviației ARPIA, la Asociația Națională a Parașutiștilor din România și Asociația Națională a Pensionarilor din România. În plus, împreună cu scriitorul și istoricul Cornel Marandiuc, cunoscut pentru cartea „Inimi cât să cuprindă cerul patriei”, am fondat revista „Orizont Aviatic”. Tot ceea ce am scris de-a lungul timpului a fost inclus în volumul „De pe cer…pe hârtie”, apărut în 2013, avându-ne ca autori pe mine și fiica mea, Mihaela. De vreo șapte ani încoace, împreună cu Mihaela și în... regie proprie, scriem foia „Pescăruș”.

            Care a fost și este motto-ul dumneavoaastră?

            Niciun avion distrus, nicio viață pierdută! Pe lângă acesta, sloganurile mele personale sunt: ”Destinul m-a descoperit pe strada Aviației și Calea Aurel Vlaicu din Arad și încă mă onorează!”, ”Tata mi-a dat un zmeu, mama mi-a dat dispensa de vârstă, iar aviația, satisfacție!”, ”Cele trei jurăminte depuse m-au legat de România pentru totdeauna pentru că tricolorul de pe ampenaj, purtat și în suflet, nu are culoare politică!”.

            Ați fost și instructor, ați pregătit multe generatii de piloti... Ce le spuneți la început de drum?

            Ca să poți zbura, trebuie să prețuiești viața, dar și mașinăria care te ajută să-ți îndeplinești visul de a zbura. I-am încurajat pe toți în acest sens, iar cei care nu au făcut față, au înțeles că trebuie să se retragă sau...au pierit…N-am permis niciunui elev de-al meu să zboare în simplă comandă dacă nu aveam convingerea că este apt pentru zbor.  Am realizat că, pentru a fi desăvârșit în cariera sa, pregătirea unui pilot trebuie să evolueze asemeni unei embriogeneze. Din acest motiv, în cartea „De pe cer...pe hârtie” am lansat „teoria embriogenezei aeronautice” în care inițierea pilotului începe cu aeromodelismul, continuă cu planorismul și se încheie cu zborul cu motor.

            Care este visul, care va sunt dorințele de acum?

            „Visul meu e doar să zbor, Vis secular pe unde albastre... Spre imensul cer senin...”. Sunt versurile mele din piesa „Noi decolăm”! Știți, dacă ar fi s-o iau de la început, tot așa aș face! Dorința mea? Să depășesc suta de ani!

 ”Viața trebuie trăită frumos, fie că ești activ, fie că ești pensionar!”

            Ce sfaturi dați seniorilor, celor aflați la o vârstă la care consideră că nu mai pot face atât de multe?

            E dificil să dai sfaturi pentru că oamenii oricum fac numai ce vor ei! Viața trebuie trăită frumos, fie că ești activ, fie că ești pensionar. Eu am devenit pensionar la o vârstă la care nu puteam să stau fără să fac nimic așa că, pasionat de mecanica auto, am desfășurat diferite activități asociate acestei pasiuni. Atât timp cât sunt sănătoși, oamenii trebuie să-și urmeze instinctul, pasiunile și dorințele. Îmi doresc ca toți oamenii să fie sănătoși!

            Care sunt secretele longevității? Cum vă este viata de zi cu zi?

Optimismul, muzica, dansul și un pahar de vin roșu, uneori chiar mai mult! Acum, la peste 94 de ani, chiar dacă este puțin mai dificil, încerc să păstrez ritmul tinereții. Mă ajută mult Mihaela, fiica mea!

            Care vă sunt aminitirile cele mai de preț?

            Viață lungă, amintiri multe!... Zmeul făcut de tata, dispensa de vârstă dată de mama pentru a mă înscrie la Școala de zbor fără motor de la Mocrea, absolvirea, în 1950, a Școlii de de ofițeri de aviație de la Tecuci, participarea la zborurile de certificare a parașutelor construite de generalul Baștan, nașterea fiicei mele, angajarea, în 1958, la Tarom și toate zborurile pe care le-am făcut până la pensionare, în special cele în care am fost capabil să demonstrez că prețuiesc viața și avionul! Amintesc aici despre evitarea unei coliziuni în aer cu un avion Concorde la aterizarea pe un aeroport din Germania, din păcate, nu-mi amintesc locația, stoparea unei aterizări false cauzate de o aversă de zăpadă ce a creat o iluzie optică colegului meu care vroia să efectueze procedura de aterizare la 300 m deasupra pistei de la Berlin, stăpânirea de sine și menținerea în zbor a avionului în care pătrunsese un fulger globular care a speriat întreg echipajul.

            Ce reprezinta ZBORUL pentru dumneavoastră?

            Pasiune, viață adevărată!

Privind în urmă, cu atâtea recorduri și realizari, cu o cariera de excepție, cum v-ați descrie VIAȚA?

            Mai mult decât minunată! Chiar de invidiat! Pentru că visul meu de a zbura s-a împlinit și pentru că pot spune mereu, cu mâna pe inimă: n-am distrus niciun avion, n-am pierdut nicio viață!

            Sursa foto: CSMB, arhiva personală

Evenimente

Abonare Newsletter

Contact

Mesaj de contact



  • Pentru proiectele ”Împreună de-o viață. Aniversarea Căsătoriei 25, 50, 75 ani” / ”Lumina ochilor, cea mai importantă. Ochelari pentru vârsta a treia” / ”Vieți Centenare” / ,,Învinge cancerul colorectal. Un test pentru viață”:
    Birou de Relații cu Publicul: Bdul. 1 Mai nr. 28 (cartier Drumul Taberei), sector 6
    Program: luni - joi, între orele 9.00 - 17.00
    Mijloace de transport în comun: Troleibuze: 69, 90, 93 / Autobuze: 126 (Stația STB ”Drumețul”)
  • Bdul. 1 Mai Nr. 28 (cartier Drumul Taberei), cod 061632, sector 6, București

    Program Audiențe Director General: Vineri, în intervalul 12:00 – 14:00 (cu programare prealabilă)


  • Relații cu Publicul: 0785.199.197, 0786.980.726, 0784.253.108

  • Comunicare și Relația cu Presa: Oana Georgescu - 0786.977.750

  • Email:  contact@cs-mb.ro

  • Email:   presa@cs-mb.ro

Parteneri

#
#
#
#