#

Comandorul (rtr) VASILE IURAȘCU (89 ani), primul pilot care a zburat la manșa unui elicopter, în anul 1956

De-a lungul carierei sale impresionante a zburat cu 16 tipuri de avioane și elicoptere, totalizând peste 8.500 ore de zbor… Brav pilot de elicopter al Flotilei Prezidențiale, Vasile Iurașcu este şi primul român care a zburat la manșa unui elicopter, premieră care a avut loc exact acum 65 de ani.

            S-a născut pe 21 iulie 1931 în comuna Scorțaru Vechi din județul Brăila, a absolvit Liceul ”Nicolae Bălcescu” din oraș, în 1947 și s-a înscris la Școala Medie Metalurgică din Galați. ”La mine în sat mă cunoșteau toți, îmi faceam avioane din lemn și alergam cu ele toata ziua". Și totuși nimic nu prevestea meseria pe care avea să și-o aleagă puțin mai târziu.

            În 1949, după ce a absolvit Școala de zbor cu motor de la Alexandria, tânărul Vasile obținea brevetul de pilot pe un avion Klemm-35 și a știut încotro va… zbura.

            În ianuarie 1950 a devenit elev al Școlii Militare de Pilotaj de la Tecuci, mutată ulterior la Focșani și transformată în Școala de Ofițeri de Aviație nr. 2.

            Pe 30 decembrie 1951 Vasile Iurașcu obținea gradul de locotenent aviator și era repartizat la Regimentul 7 Vânătoare din Brașov pentru ca, la scurt timp, să fie mutat la Regimentul 158 Vânătoare Reactivă de la Craiova, unde a trecut pe avionul MIG-15.

            Ascensiunea sa nu mai putea fi oprită, dovedind valoare, talent și ambiție: la 22 de ani a fost avansat la gradul de locotenent major și a obținut titlul de pilot de vânătoare clasa a II-a, fiind mutat la Regimentul 206 Vânătoare Reactivă de la Ianca, ca locțiitor al Comandamentului uneia din escadrile. Doi ani mai târziu a sosit la Escadrila de Elicoptere a Regimentului 108 Aviație Transport, singura de acest fel, devenind comandant de patrulă. În acel an, aviația militară a primit elicoptere Mi-4, concepute de inginerul rus Mikhail Mil și fabricat în serie din 1952, an care a marcat primul zbor de omologare al acestuia.

            Vasile Iurașcu a devenit instructor pentru uriașul elicopter Mi-4 care putea transporta o incarcatura utilă de 1.200 kg și putea atinge viteza maxima de 210 km/oră. Și cum escadrila de elicoptere a fost transformată în ”patrulă”, Vasile se înscrie la Academia Militară din București, secția Aviație pe care a absolvit-o în 1960. La 29 de ani devenea locotenent-comandor aviator și navigator șef al Regimentului 99 Aviație Transport. Abia în 1962 Escadrila de Elicoptere a fost reînființată, iar Vasile Iurașcu a putut să se întoarcă la marea sa dragoste; și-a reluat activitatea ca pilot și pe cea de instructor formând multe generații de piloți, a fost promovat la gradul de capitan-comandor și numit comandant.

 

            Alexeni, rampă de lansare către elicoperul cu reacție Mi-8

În 1965, Vasile Iurașcu obținea titlul de pilot clasa I pe elicoptere și i se încredințează comanda nou-înființatului  Regimentul 94 Elicoptere de la Alexeni, vechi aerodrom militar, aflat lângă Urziceni. A refuzat să își aducă familia de la București, așa încât a fost pedepsit, destituit și oprit de la zbor. Deși sună frumos, numirea sa ca ofițer de Stat Major la Comandamentul Diviziei 16 Apărare Antiaeriană a Teritoriului de la Ploiești, a fost de fapt o retrogradare. Era însă mult prea valoros, așa încât a fost readus la Alexeni, în calitate de comandant al Escadrilei de Elicoptere Mi-4. Cu echipa sa a obținut rezultate de excepție, în zborurile din munți, pe mare, în aplicații și în misiuni de salvare; în 1968 a fost trimis în URSS la un curs de pregătire pentru elicoperul cu reacție Mi-8.

După un an devenea comandantul Escadrilei de Elicoptere Mi-8, din cadrul Regimentului 94 Elicoptere, iar împreună cu piloții săi a participat la zeci de misiuni și zboruri speciale, fiind martor al construirii Transfăgărășanului, hidrocentralelor de pe Arges și de la Voineasa, a stațiunilor de pe litoral, liniilor pentru transport de energie electrică. În 1971, comandorul Vasile Iurașcu este mutat la Flotila Prezindețială 50 Aviație Transport de la Otopeni, devenind comandant al Escadrilei de Elicoptere.

 

Ca pilot al Flotilei Preziențiale…

…Vasile Iurașcu i-a avut la bord pe soții Elena și Nicolae Ceaușeascu și înalți demnitari și președinți veniți în vizită în România: pe Cedved Sunay, președintele Turciei l-a dus la barajul hidrocentralei de pe Argeș, iar alături de Șahinșahul Iranului, Mahomed Reza Pahlavi Arryamer, pilot și el, a admirat de sus mănăstirile din nordul Moldovei și hidrocentrala de la Bicaz. I-au fost pasageri în elicopter cancelarul Willy Bradt, Indira Ghandi, Habib Burghiba, președintele Tunisiei, Kwame Nkrumah președintele Ghanei, Kenneth David Kaunda președintele Zambiei, celebrul Jan Bedel Bokassa, președinte al Africii Centrale; pe Yasser Arafat l-a dus de câteva ori pe Litoraul românesc, pe Tudor Jivkov, președintele Bulgariei, l-a plimbat prin județul Constanța, iar cu fostul președinte al Germaniei Federale, Gustav Heineman a aterizat la Timișul de Jos, apoi pe stadionul din Poiana Brașov.

 În 1972, Vasile Iurașcu a participat la un concurs de zbor de îndemânare și anduranță cu elicopterul în munții Alpi din Austri  și, după 35 de ore de zbor cu aterizari și decolări de pe zăpadă și calote de gheață, a cucerit medalia de argint. Din 1976 și până în 1981 când s-a pensionat, comandorul Iurașcu a lucrat la Comandamentul Aviatiei Militare, la Secția zboruri speciale.

            Pentru meritele sale, comandorul aviator Vasile Iurașcu a fost distins cu mai multe ordine și medalii, iar din anul 2000 a fost ales membru în Comitetul de conducere al filialei București Otopeni a ARPIA, condusă de Comandor (rtr) Alexandru Popa.

Foto: CSMB

 

Evenimente

Abonare Newsletter

Contact

Mesaj de contact



  • Pentru proiectele ”Împreună de-o viață. Aniversarea Căsătoriei 25, 50, 75 ani” / ”Lumina ochilor, cea mai importantă. Ochelari pentru vârsta a treia” / ”Vieți Centenare” / ,,Învinge cancerul colorectal. Un test pentru viață”:
    Birou de Relații cu Publicul: Bdul. 1 Mai nr. 28 (cartier Drumul Taberei), sector 6
    Program: luni - joi, între orele 9.00 - 17.00
    Mijloace de transport în comun: Troleibuze: 69, 90, 93 / Autobuze: 126 (Stația STB ”Drumețul”)
  • Bdul. 1 Mai Nr. 28 (cartier Drumul Taberei), cod 061632, sector 6, București

    Program Audiențe Director General: Vineri, în intervalul 12:00 – 14:00 (cu programare prealabilă)


  • Relații cu Publicul: 0785.199.197, 0786.980.726, 0784.253.108

  • Comunicare și Relația cu Presa: Oana Georgescu - 0786.977.750

  • Email:  contact@cs-mb.ro

  • Email:   presa@cs-mb.ro

Parteneri

#
#
#
#